Dags att byta däck på bilen?

Vårt land har ett klimat som kräver att vi två gånger per år byter däck på bilen. Ena gången för att klara av vinterklimatet och den andra för att klara av de höga temperaturer som kan komma under sommaren. Det som skiljer vinterdäck mot sommarens diton är gummiblandningen. Vinterdäck har en helt annorlunda sådan. Den klarar - och gjord för - vinterklimat. Kör man däremot vinterdäck på sommaren så innebär detta en fara då bromssträckorna blir avsevärt mycket längre.

Därför sker ett byte. I andra länder - Storbritannien, exempelvis - kan man köra med allrounddäck året om. Det är inte ett bra alternativ i Sverige då våra vintrar, även i de södra delarna, kan bli väldigt kalla, hala och snöiga. Väljer man ändå den lösningen - vilket är ett alternativ - så måste man också kolla upp kring huruvida de allrounddäck man köper är godkända för svensk vinterkörning. Annars är det pengarna i sjön. Det kan det för övrigt vara oavsett.

Varför allrounddäck är en sämre idé i Sverige

Det som nämligen har visat sig är att du som ägare får en lite enklare resa - du slipper byta din däck - och lite mindre att göra varje år. Men, du får också däck som nöts ut betydligt snabbare - oavsett från vilken tillverkare du köper däcken i fråga.

Sommaren nöter ut allrounddäck rejält och gummiblandningen expanderar och sväller som en följd av den höga vägtemperaturen. Du får alltså A) däck som nöts ut fortare B) en högre kostnad och C) byta däck nästan lika frekvent. Allrounddäck är, helt enkelt, inte ett fullgott alternativ i Sverige. Vi har, på gott och ont, ett annorlunda klimat än andra länder. Samma sak gäller för bilen som för oss vanliga dödliga: det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder.

Vilka datum ska jag byta däck?

Två datum är viktiga att hålla reda på som bilägare. Från det 1:a December till den 31:a Mars så måste du har vinterdäck på bilen. Givet är då att 1:a April också utgör startskottet för sommardäck och att du kan ha dessa på fram till och med den 3o:e November. Det finns gråzoner också. Datumen är de absolut sista dagarna att förhålla sig till.

Men, du kan givetvis se att vintern och vinterväglaget kan komma betydligt snabbare än i december - tydligast i norra Norrland. Därför kan du använda dubbdäck från 1:a oktober fram till 15:e April - eller vid enstaka tillfällen då det befaras snö eller halka. Säkerheten går alltid först!

Så byter du däck på bilen

Hur byter man då däck på bilen? Det enkla tipset är att man anlitar en verkstad. Det är inte jättedyrt - räkna med en kostnad, beroende på var du bor - mellan 300-900 kronor - och det tar inte särskilt lång tid. Det kan definitivt vara värt det och där du samtidigt också ges en professionell bedömning av skicken på dina däck. Något som kan ge dig en möjlighet att, i lugn och ro, se över marknaden för nya. Vill du byta däcken själv så är följande steg att följa för bästa resultat:

  1. Lägg i handbromsen. Se till att du parkerar på en plan yta också. En annan viktig sak är domkraften. Du ska ha en rejäl sådan. Den som ligger i bakluckan fungerar för nödfall, men för att byta alla däck så håller den inte måttet!
  2. Lossa bultarna - hissa bilen. Börja med att lossa alla hjulbultar innan du hissar upp din bil. Varför? För att jobbet blir avsevärt mycket lättare för sig om bultarna är lösa redan innan. Har du möjlighet att använda en hylsa med dragkraft så är det bästa alternativet, annars får du använda ett klassiskt fälgkors. Använd sedan domkraften för att hissa upp bilen. Se till att du lokaliserat punkterna där domkraften ska placeras. Osäker? Kolla instruktionsboken. Pallblock bör alltid användas som en säkerhetsåtgärd. Går din domkraft sönder så skyddar pallblocken både dig och bilen.
  3. Lossa hjulen. Ta loss alla bultar och dra av hjulen. Det du måste tänka på är att det är tungt. Se till att ha en stabil ställning och försök att använda benen mer än ryggen då du lyfter. Det finns en anledning till varför naprapater gnuggar händerna i samband med att däckbyte-säsongen infaller. I samband med att du lyfter av däcken så kan du även passa på att se över skicket på bromsbeläggen samt smörja in hjulbultar med lite - lite! - fett.
  4. På med de nya däcken. Skruva fast alla hjulen och sätt dit bultarna kryssvis.
  5. Sänk ner bilen och dra åt bultarna. Plocka undan pallblocken, sänk ner bilen och börja dra åt bultarna med hjälp av en momentnyckel. Använd rätt sådan och använd rätt kraft. För hårt tryck kommer att skada bultarna, för löst å sin sida kan göra så att hjulen lossnar. Lagom är bäst. Du ska sedan, efter ungefär tio mils körning, efterdra alla bultar.
  6. Åk en sväng till bensinstationen. Ta din första tur med de nya däcken till macken. Väl där kan du kontrollera luftrycket i däcken och genom detta öka säkerheten och minska på dina egna utsläpp. Se över vilket tryck som rekommenderas din bil.
10 nov 2020

Välkommen

Välkommen till Motorentusiasters värld! På denna sida har vi valt en lite annorlunda approach och detta genom att fokusera mycket på bilens interiör snarare än på vad som finns under huven. 

Vi hoppas att vi ska kunna skapa en sida som du hela tiden väljer att återkomma till.

Senaste artiklarna